Yasa Dışı Bahis
Kanunun verdiği yetkiye dayalı bir yasal lisans sahibi olmadan izinsiz şekilde genellikle
internet üzerinden oynatılan bahisler, yasa dışı bahis olarak tanımlanmaktadır. Türkiye’de
yasa dışı bahisle mücadele amacıyla çıkarılan 7258 sayılı Futbol Ve Diğer Spor
Müsabakalarında Bahis Ve Şans Oyunları Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile spor
müsabakaları ve müşterek bahisler konusunda düzenlemeler yapılmıştır.
Yasal bahis sitelerine kıyasen, yasa dışı bahis sitelerinin tercih edilme nedenleri arasında spor
müsabakaları bağlamındaki bülten çeşitliliği; yalnızca maçlar oynanmadan önce değil, maç
oynanırken de canlı bahis yapılabilmesi; bahis çeşitliliğinin fazla olması; amatör maçların da
bültenlerde yer alabilmesi; her maça kupon oluşturulabilmesi gibi nedenler sıralanmaktadır.
Ancak bu sitelerin yasal olmaması nedeniyle rağbet edildikleri takdirde cezai yaptırımlarla
karşılaşılma ihtimali olduğu gibi; yaşanacak herhangi bir sorunda da kişilerin hakkını
arayabileceği bir muhatap bulamayacakları ihtimali de bulunmaktadır.
7258 sayılı Kanun’un 5’inci maddesinde:
a) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını
oynatanlar ya da oynanmasına yer veya imkân sağlayanlar üç yıldan beş yıla kadar hapis ve
on bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
b) Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya
da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den
oynanmasına imkân sağlayan kişiler, dört yıldan altı yıla kadar hapis cezasıyla cezalandırılır.
c) Spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla
bağlantılı olarak para nakline aracılık eden kişiler, üç yıldan beş yıla kadar hapis ve beş bin
güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır.
ç) Kişileri reklam vermek ve sair surette spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya
müşterek bahis ya da şans oyunlarını oynamaya teşvik edenler,”bir yıldan üç yıla kadar hapis
ve üç bin güne kadar adli para cezasıyla cezalandırılır” düzenlemesi yer almaktadır.
Yukarıdaki düzenlemede yer alan suçların yaptırımlarının, benzer nitelikte bir suç olan kumar
oynanması için yer ve imkân sağlama suçuna (TCK m.228) nazaran daha ağır olduğu
görülmektedir.
7258 sayılı Futbol ve Diğer Spor Müsabakalarında Bahis ve Şans Oyunları Düzenlenmesi
Hakkında Kanun’un 5’inci maddesinde; Spor Toto Teşkilat Başkanlığının düzenlemediği ya
da ilgili mevzuatına göre düzenletmediği sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans
oyunlarının oynatılması, oynanması için yer veya imkân sağlanması, yurt dışında oynatılan
spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet
yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlanması, bu
oyunlara ilişkin para nakline aracılık edilmesi ya da kişilerin bu oyunlara teşvik edilmesi suç
olarak düzenlenmiştir. Aynı maddede bu oyunları oynayanların eylemi de kabahat olarak
düzenlenmiş ve idari yaptırıma tabi tutulmuştur.
7258 sayılı Kanun’da yer alan spor müsabakası deyiminden ulusal veya uluslararası kurallar
uyarınca spor dalı olarak kabul edilmiş futbol, voleybol, basketbol, hentbol, buz hokeyi gibi
spor dallarının müsabakalarının kastedildiği söylenebilecektir. Kendisine spor müsabakası
düzenleme yetkisi verilmemiş kişi veya kurumlar tarafından tertip edilen amatör turnuvalar
ise bu Kanun kapsamında değerlendirilmemektedir. Eğer koşulları var ise bu turnuvalardan
ötürü oynatılan bahisler, TCK 228. maddesinde düzenlenen “kumar oynanması için yer ve
imkân sağlama suçu” nu oluşturabilecektir.
TCK’nın 228’inci maddesinin kapsamı dışında kalsa bile, umuma mahsus veya umuma açık
yerlerde her ne ad altında olursa olsun kazanç kastıyla oynanmasa dahi rulet, tilt, ve benzeri
baht ve talihe bağlı veya maharet isteyen, otomatik, yarı otomatik el veya ayakla kullanılan
oyun alet veya makinaları ile benzerlerini bulundurmak veya çalıştırmak veya yurda sokmak
yahut imal etmek yasaktır. Bu yasağa aykırı hareket edenler, 1072 sayılı Rulet, Tilt, Langırt
ve Benzeri Oyun Alet ve Makinaları Hakkında Kanun’un 2. maddesi doğrultusunda bir
yıldan beş yıla kadar hapis ve yüz günden bin güne kadar adlî para cezası ile
cezalandırılacaktır.
Ülkemizde geleneksel kültür kapsamında yapılan hayvan dövüşleri (Artvin’de
gerçekleştirilen Geleneksel Boğa Dövüşü Festivali veya Sarayköy Geleneksel Deve Güreşi
gibi kültürel hayvan dövüşleri) ile yasa dışı yapılan birtakım hayvan dövüşleri (Horoz
dövüşleri) vardır. Geleneksel ya da yasa dışı olarak yapılan bu dövüşler spor olarak kabul
edilmemektedir. Bu nedenle bu tür dövüşler üzerinden oynanan yasa dışı bahislerin de 7258
sayılı Kanun kapsamında olmadığı, ancak şartlar sağlandığı takdirde TCK’nın 228.
maddesinde düzenlenen “kumar oynanması için yer ve imkân sağlama suçu” kapsamında
değerlendirilebilecektir.
At yarışları ile ilgili olarak ise, 6132 sayılı At Yarışları Hakkında Kanun hükümlerine aykırı
şekilde müşterek bahisler veya yarış piyangosu tertip ve tanzim edenler ve bunlara ait her
türlü evrakı matbaa, teksir, daktilo, fotokopi ve sair suretlerde düzenleyenler ve düzenletenler,
satanlar, dağıtanlar, sattıranlar veya dağıttıranlar, ilgili Kanun’un 7’nci maddesinde yer alan
suç çerçevesinde cezalandırılacaktır.
Bahis, “ilgili mevzuat çerçevesinde yetki verilen kurum ve kuruluşlar tarafından tertip edilen
ve sonucu tesadüfe dayalı olarak belirlenen her türlü oyunlar ile müşterek bahisler” olarak
ifade edilmektedir.
Müşterek bahis oyunları, “yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen spor müsabakalarına ait
sonuçların tahmin edilmesi üzerine oynatılan, hâsılatın önceden belirlenen ikramiye
yüzdesinin, doğru sonucu tahmin eden iştirakçiler arasında paylaştırıldığı bahis oyunları”
olarak; Sabit ihtimalli bahis oyunları ise, “yurt içinde ve yurt dışında tertiplenen spor
müsabakalarına ait sonuçların veya etkinliklerin tahmin edilmesi esasına göre oynatılan ve
iştirak edenler arasından doğru tahmin edenlere, önceden belirlenen bahis oranlarıyla
ikramiye kazandıran oyunlar” olarak tanımlanmaktadır.
Spor Toto Teşkilat Başkanlığı Görev, Yetki ve Sorumluluk Yönetmeliği’nin 6/1-a maddesi
uyarınca, “yurt içinde ve yurt dışında yapılan her türlü spor müsabakası üzerine yurt içinde ve
yurt dışında spora dayalı bahis ve şans oyunları düzenlemek, denetim ve gözetimi altında
düzenletmek, bunlara ilişkin her türlü izni vermek ve sözleşmeyi yapmak” görev ve yetkisi
Spor Toto Teşkilat Başkanlığına verilmiştir.
7258 sayılı Kanun’un 5. maddesinde düzenlenen suçun işlenebilmesi için “kanunun verdiği
yetkiye dayalı olmaksızın” ilgili davranışların gerçekleştirilmesi gerekmektedir. Bu suçta,
maddede yer verilen fiillerin dışında ayrıca bir neticenin gerçekleşmesi aranmamaktadır.
Dolayısıyla suçun oluşumu bakımından, örneğin failin kendisine veya başkasına bir menfaat
sağlaması şart değildir.
Suça sebebiyet veren fiiller Kanun’da dört kategori altında sıralanmıştır. Buna göre;
- “Spor Toto Teşkilat Başkanlığının düzenlemediği ya da ilgili mevzuatına göre düzenletmediği sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarının oynatılması,oynanması için yer veya imkân sağlanması” (m.5/1-a),
- “Yurt dışında oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân sağlanması” (m.5/1-b),
- “Bu oyunlara ilişkin para nakline aracılık edilmesi” (m.5/1-c)
- “Kişilerin bu oyunlara teşvik edilmesi” (m.5/1-ç) , yasa dışı bahis suçlarının fiil unsurunu oluşturmaktadır.
Yasa Dışı Bahis veya Şans Oyunları Oynatma, Oynanması Amacıyla Yer veya İmkân
Sağlama: (m.5/1-a)
7258 sayılı Kanun madde 5/1-a hükmünde düzenlenen suç; spor müsabakalarına dayalı sabit
ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını oynatma ya da oynanmasına yer veya imkân
sağlama fiilleriyle işlenebilir. Buradaki hareketler seçimliktir.
İlgili düzenlemeden anlaşılacağı üzere, sabit ihtimalli ve müşterek bahis veya şans oyunlarını
bizzat oynamak, bu madde kapsamında suç teşkil etmemekle birlikte, 5’inci madde
kapsamında “oynama” fiili kabahat olarak düzenlenmiş ve bu oyunları oynayanların mahallin
en büyük mülki idare amiri tarafından beş bin liradan yirmi bin liraya kadar idari para cezası
ile cezalandırılması öngörülmüştür.
Oynatma fiili,
Yasa dışı bahis veya şans oyunlarının kurallarını, işleyişini veya genel olarak
oyun sürecini organize etmek veya organizasyon sürecine katılan kişilerden olmak şeklinde
anlaşılmalıdır
Yer sağlama fiili
Yer sağlama fiilinden anlaşılması gereken, yasa dışı bahis veya şans oyununun
oynanabileceği bir yeri temin etmeyi ifade etmektedir.
İmkân sağlama
İlgili oyunların oynanabilmesi için gerekli olan kupon yazdırma
makinası gibi araç-gereç veya kupon kâğıdı benzeri eşyaların ya da paranın temininin
yapılması gibi fiilleri veya polis baskınını önlemek vb. şekilde oyunların oynanmasını
olanaklı hale getirmeyi sağlayan fiilleri ifade etmektedir. İlgili suçların oluşabilmesi için
oyunların oynanması için Spor Toto Teşkilat Başkanlığı tarafından izin verilmemiş veya
verilen iznin kapsamı aşılacak şekilde oyunların oynatılmış olması gerekmektedir. Örneğin
izin sınırları kapsamında kalmak şartı ile, Misli, Bilyoner gibi yetkili sitelerde oynanan
oyunlar bu suça vücut vermeyecektir.
Yurtdışında Oynatılan Spor Müsabakalarına Dayalı Bahis ya da Şans Oyunlarının
İnternet Yoluyla ve Sair Suretle Erişim Sağlayarak Türkiye’den Oynanmasına İmkân
Sağlama: (m.5/1-b)
7258 sayılı Kanunun 5/1-b maddesinde düzenlenen bir diğer seçimlik hareket, yurtdışında
oynatılan spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans
oyunlarının internet yoluyla ve sair suretle erişim sağlayarak Türkiye’den oynanmasına imkân
sağlanmasıdır. “İnternet veya sair surette” cümlesi gereği, yurtdışında oynanan bir spor
müsabakasına dayalı bahis veya şans oyunlarının, sadece internet aracılığıyla değil,
teknolojinin mümkün kıldığı her türlü uzaktan bağlantı kurularak erişim sağlanması suretiyle
yurt içinde oynatılmasının, bu suç kapsamında değerlendirilecektir.
Yasa Dışı Bahis veya Şans Oyunlarına İlişkin Para Nakline Aracılık Edilmesi: (m.5/1-c)
7258 sayılı Kanun madde 5/1-c maddesinde düzenlenen fiil, spor müsabakalarına dayalı sabit
ihtimalli veya müşterek bahis ya da şans oyunlarıyla bağlantılı olarak para nakline aracılık
etmektedir. Para nakli eylemi, paranın bir yerden başka bir yere taşınması suretiyle fiziksel
nakli olabileceği gibi, banka veya elektronik para ödeme hesabı üzerinden transfer yapılması
veya kişinin kendi banka hesabının para nakli için kullanılmasına izin vermesi suretiyle de
işlenebilir.
Kişilerin Reklam Vermek veya Sair Yolla Yasa Dışı Bahis ya da Şans Oyunları
Oynamaya Teşvik Edilmesi: (m.5/1-ç)
7258 sayılı Kanun madde 5/1-ç maddesinde düzenlenen fiil, reklam vermek veya sair yollarla
kişileri yasa dışı bahis ya da şans oyunu oynamaya teşvik etmektedir. Buradaki suç serbest
hareketli olup kişiyi bu oyunları oynamaya teşvik edecek herhangi bir eylemle işlenebilmesi
mümkündür. Madde metninde kullanılan sair yolla ifadesi gereği, bu suç internet siteleri,
radyo veya televizyon gibi araçlarda reklam verme suretiyle işlenebileceği gibi; el broşürü
dağıtma, yüz yüze konuşup görüşerek teşvik etme gibi eylemlerle de işlenebilecektir.
Yasa dışı bahis suçları, sırf hareket suçu özelliği göstermekte olup suçun oluşumu bakımından
herhangi bir netice aranmamaktadır. Bu suçlarda, fiil kısımlara ayrılabildiği ölçüde teşebbüs
hükümlerinin uygulanabilmesi mümkündür. (TCK m.35) Aynı şekilde icra hareketlerinden
gönüllü olarak vazgeçen kişi hakkında, gönüllü vazgeçme hükümleri de uygulanabilir (TCK
m.36)
Yasa dışı bahis suçları re’sen takip edilir. Yasa dışı bahis suçlarında görevli mahkeme Asliye
Ceza Mahkemesidir. Yasa dışı bahis suçları dolayısıyla açılan davalarda mahkeme,
iddianamenin bir örneğini Spor Toto Teşkilat Başkanlığına tebliğ eder. Başvuru yapılması
hâlinde Spor Toto Teşkilat Başkanlığı açılan davaya katılan olarak kabul edilir. (m.5/son)
7258 sayılı Kanun’un 5’inci maddesi uyarınca, madde kapsamına giren suçlarla bağlantılı
olarak, spor müsabakalarına dayalı sabit ihtimalli veya müşterek bahis veya şans oyunlarının
oynanmasına tahsis edilen veya oynanmasında kullanılan ya da suçun konusunu oluşturan
eşya ile bu oyunların oynanması için ortaya konulan veya oynanması suretiyle elde edilen her
türlü mal varlığı değeri, TCK’nın eşya ve kazanç müsaderesine ilişkin hükümlerine göre
müsadere edilecektir.
Yine Kanun’un 5’inci maddesinde, bu suçlar ile ilgili yürütülen soruşturma ve kovuşturmalar
kapsamında, CMK m.128’de düzenlenen taşınmazlara, haklara ve alacaklara el koyma; CMK
m.135’te düzenlenen iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması; örgüt faaliyeti
çerçevesinde işlenip işlenmediğine bakılmaksızın CMK m.139’da yer alan gizli soruşturmacı
görevlendirme ve CMK m.140’ta yer alan teknik araçlarla izleme koruma tedbirleri
uygulanabilecektir.
Bu suçların işlenmesiyle elde edilen menfaatler, şartları oluştuğu takdirde, TCK 54 ve 55.
maddeleri kapsamında müsadere edilebilecektir.
Adli yaptırım mahiyetinde olmamakla birlikte, 5. madde kapsamına giren suçların işlendiği
işyerleri mahallin en büyük mülki idare amiri tarafından ihtarda bulunmaksızın üç ay süreyle
mühürlenerek kapatılacaktır. İş yeri açma ve çalışma ruhsatına sahip işyerlerinin ruhsatları
mahallin en büyük mülki idare amirinin bildirimi üzerine ruhsat vermeye yetkili idare
tarafından beş iş günü içinde iptal edilecektir.
Tüm bu hususlar savunmayı yapan ceza avukatı tarafından titizlikle gerçekleştirilir. Çünkü
savunma bu durum içerisinde çok büyük önem teşkil etmektedir.
Kocaeli ili İzmit ilçesinde faaliyet gösteren ofisimizde, alanında uzmanlaşmış iyi ceza
avukatı ile tüm ceza davaları konularında olduğu gibi yasadışı bahis davalarında da
danışmanlık ve dava avukatlığı hizmeti verilmektedir.